Obwodnica Wrocławia
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu jako organ administracji publicznej – rozumiejąc potrzebę dokończenia budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, jako priorytetowej inwestycji dla mieszkańców Wrocławia, jak również dla rozwoju całego regionu – przy podejmowaniu decyzji musi kierować się przede wszystkim obowiązującymi przepisami prawa oraz procedurami prawnymi. Kluczową kwestią przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest przestrzeganie konstytucyjnej zasady zrównoważonego rozwoju, która zakłada równowagę pomiędzy rozwojem gospodarczym, dobrem społeczeństwa, a ochroną środowiska.
Model zrównoważonego rozwoju.
Ocena oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko jest niczym innym, jak praktycznym narzędziem wdrażania zasady zrównoważonego rozwoju. Zakłada analizę oddziaływania na środowisko (w tym środowisko przyrodnicze, emisje do powietrza, emisje hałasu, wpływ na wody oraz na zdrowie człowieka i wiele innych oddziaływań) oraz obligatoryjne konsultacje ze społeczeństwem. Strona społeczna ma prawo w określonym czasie wnosić uwagi i zastrzeżenia do planowanego przedsięwzięcia oraz do zgromadzonego w toku postępowania materiału dowodowego. W ramach przeprowadzonych przez RDOŚ we Wrocławiu konsultacji społecznych wpłynęło 330 protestów, z czego ponad 95% to protesty przeciwko wybranemu przez Inwestora do realizacji wariantowi „P1” tj. przez Wysoką. Zaznaczyć należy, iż bardzo duża część uwag społecznych miała wybitnie merytoryczny i formalno-prawny charakter, wobec czego – przestrzegając zasady zrównoważonego rozwoju, biorąc pod uwagę ogromny odzew społeczny, uwzględniając uwagi społeczeństwa oraz powtórną analizę przedłożonej dokumentacji – Inwestor został wezwany do przedłożenia, w terminie do 31 stycznia 2018 r. obiektywnej i rzetelnej, wielokryterialnej analizy oddziaływania poszczególnych wariantów planowanej inwestycji wraz z uzasadnieniem wyboru wariantu realizacyjnego.
RDOŚ Wrocław