Stanowisko w sprawie budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu jako organ administracji publicznej – rozumiejąc potrzebę dokończenia budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, będącej priorytetową inwestycją dla mieszkańców Wrocławia, jak również dla rozwoju całego regionu – przy podejmowaniu decyzji musi kierować się przede wszystkim obowiązującymi przepisami prawa oraz procedurami prawnymi.
Kluczową kwestią przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest przestrzeganie konstytucyjnej zasady zrównoważonego rozwoju, która zakłada równowagę pomiędzy rozwojem gospodarczym, dobrem społeczeństwa, a ochroną środowiska.
Model zrównoważonego rozwoju
Ocena oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko jest niczym innym, jak praktycznym narzędziem wdrażania zasady zrównoważonego rozwoju. Zakłada analizę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (w tym środowisko przyrodnicze, emisje do powietrza, emisje hałasu, wpływ na wody oraz na zdrowie człowieka i wiele innych oddziaływań) oraz obligatoryjne konsultacje ze społeczeństwem. Strona społeczna ma prawo w określonym czasie wnosić uwagi i zastrzeżenia do planowanego przedsięwzięcia oraz do zgromadzonego w toku postępowania materiału dowodowego.
W ramach konsultacji społecznych w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia przeprowadzonych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska we Wrocławiu wpłynęło 330 protestów, z czego ponad 95% to protesty przeciwko wybranemu przez Inwestora do realizacji wariantowi „P1”, to jest przez Wysoką. Duża część uwag społecznych miała wybitnie merytoryczny i formalno-prawny charakter, wobec czego – przestrzegając zasady zrównoważonego rozwoju, biorąc pod uwagę ogromny odzew społeczny, uwzględniając uwagi społeczeństwa oraz powtórną analizę przedłożonej dokumentacji – Inwestor został wezwany do przedłożenia, w terminie do 31 stycznia 2018 r., obiektywnej i rzetelnej, wielokryterialnej analizy oddziaływania poszczególnych wariantów planowanej inwestycji wraz z uzasadnieniem wyboru wariantu realizacyjnego.
Fot.: DSDiK